четвртак, 5. септембар 2019.

Put Ahmeda Nurudina od ljubavi do mržnje

Dragi, nije me bilo duže vreme. Obaveze i manjak inspiracije čine svoje. Odlučila sam da vam se ponovo obratim i podelim sa vama jedan svoj tekst o junaku Selimovićevog najpoznatijeg romana. Nadam se da ćete uživati u nastavku ovog posta i da će vam makar malo koristiti u shvatanju glavnog junaka. Obećani tekst sledi:

Kada čujemo ime Mehmed Meša Selimović, prva asocijacija nam je neponovljivi klasik Derviš i smrt. Život ovog derviša, zapisan perom velikana, neće nas ostaviti ravnodušnim, niti ćemo zaboraviti ovo delo. Realističnost opisa, zatim surova istina ublažena piščevim umećem, kao i iskušenja kroz koja prolazi ne samo derviš, već se može dogoditi svakome od nas da ih moramo proći, daju uverljivu sliku čoveka koji se u početku bori za pravdu na pošten način. Kolebanja u Ahmedu nastaju kada shvati da ne može sam protiv mase koja je zaslepljena materijalnim, a zaboravlja na ono duhovno, ono što čini život životom. Do samog kraja, kad već gubi snagu i volju za životom, Ahmed ostaje dosledan sebi i ne odustaje od svojih principa. Ide težim putem, ide putem na kome je sam. Na kraju, miri se sa tim da svojim poštenjem ne može da ostvari ono što želi i koristi vlast na najgori mogući način- koristi je za osvetu.
Verujem da mnogi, kao što sam i ja dok nisam pročitala delo, misle da je ovo pesimističko i mračno ostvarenje. Sam naslov asocira na navedeno i odbija čitaoce. Medjutim, svako ko pažljivo čita će promeniti mišljenje. Dok sam čitala, često sam hvatala sebe kako razmišljam o istinitosti neke misli koja mi je privukla pažnju. Nakon zadnje pročitane stranice, osetila sam kako se nešto u meni promenilo na bolje.
Kako bi se ova predrasuda razbila, osvrnuću se na Ahmedov put od ljubavi do mržnje koju je izazvala nepravda.
Pre nego što se osvrnemo na Ahmedov put od ljubavi do mržnje, neophodno je  da istaknemo strukturu romana i njenu simboliku.
Roman je podeljen na dva dela. U prvom delu ima devet poglavlja, a u drugom sedam. Šta to znači? To znači da prvi deo ispunjava težak život. Značenje broja devet nije pozitivno, dok broj sedam predstavlja savršenstvo (sedmo nebo).
Ovakvom strukturom se nagoveštava promena junakovih osećanja.
Na samom početku, dok nas uvodi u svoju priču, Ahmed nam otkriva da ni sam ne zna da li je ubio sećanja ili ih je oživeo. Tu njegovu dilemu prati ukočenost ruke kojom piše. Ovom dilemom nagoveštava čitaocu da će se ona produbljivati do samog kraja.
Derviš koji svom poslu pristupa s ljubavlju, koji se drži običaja i tradicije, u trenutku razgovora sa Hasanovom sestrom budi u sebi mladića kakav je bio nekada, ali uspešno odoleva iskušenju. Iako svestan njene lepote i bezbrižne igre njenih ruku, ostaje dosledan svom derviškom pozivu i neuprljanosti tog posla. Iz njegovog suzdržavanja vidimo njegovu veru. Ovim nam otkriva da čovekova, pa i njegova, snaga leži u suzbijanju svoje prirode. Daje nam povod za razmišljanje postavljajući pitanje: ” …a ako nema šta da suzbija, u čemu je onda zasluga?”
Njegova udaljenost od ljudi se najbolje vidi u njegovom iskazu da su svet i on postali stranci. Korene otudjenosti, prezira i gubitka vere vuče sa sobom od perioda hapšenja njegovog brata. Nerazumevanje zlobe i nepravde ga je nateralo da se promeni.
Spas njegovog razuma je bio Hasan. U periodima sve češćeg unutrašnjeg ludila, nagomilavanja mržnje i želje za osvetoom, jedino je Hasan predstavljao glas razuma.
Svestan da je izabrao pogrešan put, želi da odustane. U tome ga sprečava ono hamletovsko “ biti “ na koje ga je Hasan usmeravao. Ahmedov karakter je takav da bi odustajanjem dotukao sam sebe. Zato nastavlja dalje motivišući sebe da ide napred dok može, svakako će na kraju umreti.
Zaboravio je da je on Svetlost vere i prepustio vremenu da se poigrava njegovim osećanjima. Dokaz njegovog posustajanja je odobravanje vremenu da sve posvršava mimo njega.
Na njegovu štetu, vreme je učinilo da dodje na vlast. Uslišilo mu je želju za osvetom i pomoglo mu da je ostvari.
Svoj život je završio ne rešivši dilemu s početka priče o svom životu.

Pišite mi u komentaru kako vam se dopao tekst, ali i o tome kako vam se čini novi izgled bloga. 

2 коментара: